Penyesuaian terhadap rakan secara berpasangan .Perhubungan dengan rakan dapat dilakukan dengan pertukaran tempat, pergerakan meniru atau bertentangan.
Tugasan
o Bergerak ke arah seorang rakan dan berhenti di depannya
o Tiru pergerakan rakan atau lakukan pergerakan yang bertentangan
o Berkomunikasi dengan rakan melalui pergerakan.
5.2 Kerja Berkumpulan
Penyesuaian terhadap rakan secara berkumpulan. Perhubungan dengan rakan boleh secara:
- ketua dengan pengikut
- kumpulan bekerjasama
- ahli-ahli kumpulan bertentangan dengan rakan-rakanPertukaran tempat, pergerakan meniru atau bertentanan dengan rakan adalah cara-cara penyesuaian terhadap rakan. Ahli-ahli kumpulan menyedari kedudukan rakan dari kedudukan dirinya dan juga kedudukan bahagian tubuh badan dengan bahagian lain.
Daya cipta kreatif dapat dilihat cara anda sekumpulan berkomunikasi melalui pemerhatian pergerakan ahli-ahli kumpulan anda.
Tugasan
o Berdiri dalam bulatan , jauh dari rakan. Bergerak kea rah rakan-rakan.
o Seorang rakan sebagai ketua dengan iringan muzik , lakukan pergerakan. Semua rakan akan mengikut pergerakan ketua.
4. Bacaan Asas.
6.1 Teng Boon Tong. (1995). Panduan Pengajaran Gimnastik Artistik. Petaling Jaya : Longman.
6.2 Yusof Ismail. (1994). Gimnastik. Shah Alam : Fajar Bakti.
1.3 Bucher, C. A. (1983). Foundation of Physical Education (9th Ed.) . St. Louis : C. V. Mosby.
1.4 Kementerian Pendidikan Malaysia (2000). Sukatan Pelajaran Pendidikan Jasmani, Kuala Lumpur : Pusat Perkembangan Kurikulum.
1.5 Kementerian Pendidikan Malaysia. (1991) Buku Panduan Guru Pendidikan Pergerakan (Gimnastik Pendidikan ) Kuala Lumpur, Pusat Perkembangan Kurikulum,
No comments:
Post a Comment