Tuesday, June 28, 2011

Pergerakan kreatif

MODUL PENGAJARAN


PENDIDIKAN

JASMANI


JABATAN PENDIDIKAN JASMANI DAN KESIHATAN

MAKTAB PERGURUAN ISLAM

BANGI


Kursus Perguruan Lepas Ijazah (Sekolah Rendah)


Pendidikan Jasmani


Minor


PERGERAKAN KREATIF


OBJEKTIF


Pada akhir P&P guru pelatih dapat:

Menguasai kemahiran menggabungkan semula kemahiran asas untuk menghasilkan pergerakan kreatif

Menghayati muzik dan pergerakan dalam pergerakan kreatif


PENGENALAN


Interpretasi idea,perasaan serta tanggapan deria yang dilahirkan cara simbolik melalui

pergerakan.


Ada 4 unsur pergerakan

- Tubuh badan

- Masa

- Ruang

- Daya

Pergerakan Kreatif mempunyai 16 tema yang terbahagi kepada 2 tahap:-


Tahap Asas – Tema 1 – 8 pengenalan asas

- kesedaran tubuh badan,masa dan daya


Tahap Lanjutan – Tema 9 – 16

- variasi dan perkembangan idea-idea pergerakan


Pendedahan Kepada Lima Tema Asas Sahaja


Tema 1 –


Kesedaran Tubuh Badan


Tema 2 –


Kesedaran Rintangan KepadaBeban dan Masa


Tema 3 –


Kesedaran Ruang


Tema 4 –


Aliran Beban dalam ruang dan masa


Tema 5 –


Penyesuaian terhadap kawan


KESEDARAN TUBUH BADAN


Guna keseluruhan tubuh badan


Guna berlainan bahagian


Pengalaman bergerak, berhenti bebas dan terikat


Aktiviti lokomotor


Aktiviti bukan lokomotor


Bahagian tubuh badan


KESEDARAN RINTANGAN KEPADA BEBAN DAN MASA


BEBAN


Halus-ringan


Berat-kuat


tugasan


Masa

Serta merta


Kawal lambat


Tugasan


Beban dan Masa

Berat dan kawal lambat


Halus dan serta merta


Berat dan serta merta


Halus dan kawal lambat


Tugasan


KESEDARAN RUANG


Kawasan


Ruang diri


Ruang am


Tugasan


Arah


Ke hadapan


Ke belakang


Ke sisi


Ke bawah


Tugasan


Laluan


Pergerakan atas lantai garisan lurus


Pergerakan garisan melenkung


Tugasan


Aras

Tinggi paras bahu


Rendah paras pinggang


Sederhana


Tugasan


Ekstensi


Besar


Kecil


Jauh


Dekat


Pergerakan buka tutup


Daya cipta kreatif


Tugasan


ALIRAN BEBAN BADAN DALAM RUANG DAN MASA


Aliran


Terikat


Bebas


Tugasan


Ruang


Terus


Tidak terus


Tugasan


Masa


Pergerakan serentak


Pergerakan berturut-turut


Tugasan


PENYESUAIAN TERHADAP RAKAN


Kerja berpasangan


Tugasan


Kerja berkumpulan


Tugasan


Faktor-Faktor Pelaksanaan


Rangsangan: muzik,suara,gambar,lukisan dan design


Dayacipta kreatif


Memperkembangkan imaginasi pergerakan


Tubuh badan sebagai alat curahan perasaan dan idea


Perasaan individu dalam pergerakan


Semangat berkumpulan dalam pergerakan


Ritma semulajadi sebagai daya kreatif


PENILAIAN KENDIRI


Persembahan individu/berpasangan/kumpulan


Kreativiti pergerakan


Kuiz


lisan

REFLEKSI


Guru pelatih diberi peluang


Melakukan semula aksi


Rakan sebaya membuat komen membina dari aspek kebaikan dan kelemahan aksi


Lakonan semula (muzik)


Individu


Berpasangan


kumpulan kecil

Kumpulan besar


Keseluruhan

Kumpulan diberi peluang


Mereka cipta (pergerakan)


Gabungan semua(beramai/muzik)

SEKIAN





No comments:

Post a Comment

Post a Comment