MODUL PENGAJARAN
PENDIDIKAN
JASMANI
JABATAN PENDIDIKAN JASMANI DAN KESIHATAN
MAKTAB PERGURUAN ISLAM
BANGI
Kursus Perguruan Lepas Ijazah (Sekolah Rendah)
Pendidikan Jasmani
Minor
PERGERAKAN KREATIF
OBJEKTIF
Pada akhir P&P guru pelatih dapat:
• Menguasai kemahiran menggabungkan semula kemahiran asas untuk menghasilkan pergerakan kreatif
• Menghayati muzik dan pergerakan dalam pergerakan kreatif
PENGENALAN
Interpretasi idea,perasaan serta tanggapan deria yang dilahirkan cara simbolik melalui
pergerakan.
Ada 4 unsur pergerakan
- Tubuh badan
- Masa
- Ruang
- Daya
Pergerakan Kreatif mempunyai 16 tema yang terbahagi kepada 2 tahap:-
Tahap Asas – Tema 1 – 8 pengenalan asas
- kesedaran tubuh badan,masa dan daya
Tahap Lanjutan – Tema 9 – 16
- variasi dan perkembangan idea-idea pergerakan
Pendedahan Kepada Lima Tema Asas Sahaja
Tema 1 –
Kesedaran Tubuh Badan
Tema 2 –
Kesedaran Rintangan KepadaBeban dan Masa
Tema 3 –
Kesedaran Ruang
Tema 4 –
Aliran Beban dalam ruang dan masa
Tema 5 –
Penyesuaian terhadap kawan
KESEDARAN TUBUH BADAN
Guna keseluruhan tubuh badan
Guna berlainan bahagian
Pengalaman bergerak, berhenti bebas dan terikat
Aktiviti lokomotor
Aktiviti bukan lokomotor
Bahagian tubuh badan
KESEDARAN RINTANGAN KEPADA BEBAN DAN MASA
BEBAN
Halus-ringan
Berat-kuat
tugasan
Masa
Serta merta
Kawal lambat
Tugasan
Beban dan Masa
Berat dan kawal lambat
Halus dan serta merta
Berat dan serta merta
Halus dan kawal lambat
Tugasan
KESEDARAN RUANG
Kawasan
Ruang diri
Ruang am
Tugasan
Arah
Ke hadapan
Ke belakang
Ke sisi
Ke bawah
Tugasan
Laluan
Pergerakan atas lantai garisan lurus
Pergerakan garisan melenkung
Tugasan
Aras
Tinggi paras bahu
Rendah paras pinggang
Sederhana
Tugasan
Ekstensi
Besar
Kecil
Jauh
Dekat
Pergerakan buka tutup
Daya cipta kreatif
Tugasan
ALIRAN BEBAN BADAN DALAM RUANG DAN MASA
Aliran
Terikat
Bebas
Tugasan
Ruang
Terus
Tidak terus
Tugasan
Masa
Pergerakan serentak
Pergerakan berturut-turut
Tugasan
PENYESUAIAN TERHADAP RAKAN
Kerja berpasangan
Tugasan
Kerja berkumpulan
Tugasan
Faktor-Faktor Pelaksanaan
Rangsangan: muzik,suara,gambar,lukisan dan design
Dayacipta kreatif
Memperkembangkan imaginasi pergerakan
Tubuh badan sebagai alat curahan perasaan dan idea
Perasaan individu dalam pergerakan
Semangat berkumpulan dalam pergerakan
Ritma semulajadi sebagai daya kreatif
PENILAIAN KENDIRI
Persembahan individu/berpasangan/kumpulan
Kreativiti pergerakan
Kuiz
lisan
REFLEKSI
Guru pelatih diberi peluang
Melakukan semula aksi
Rakan sebaya membuat komen membina dari aspek kebaikan dan kelemahan aksi
Lakonan semula (muzik)
Individu
Berpasangan
kumpulan kecil
Kumpulan besar
Keseluruhan
Kumpulan diberi peluang
Mereka cipta (pergerakan)
Gabungan semua(beramai/muzik)
SEKIAN
No comments:
Post a Comment